Příčiny dlouhého prodeje domu. Kdy má smysl slevit?

Příčiny dlouhého prodeje domu. Kdy má smysl slevit?

Konečně! Jinak než těmito slovy snad ani nelze upřímně popsat pocity, které jsem zažíval při podpisu rezervační smlouvy rodinného domu v Přečkovicích. Po více než čtyřech desítkách prohlídek naživo a stovkách tisíc zobrazení této nemovitosti online na základě placené reklamy, to vše bezmála během 15 měsíců, jsem dostal chuť vykřičet do světa: „Máme to zarezervováno!“

Ochlazení realitního trhu

Možná se ptáte, kde byl problém. Co bylo příčinou komplikací a proč se dům vlastně i navzdory využití osvědčených postupů a strategií prodával nakonec tak dlouho? Když situaci hodnotím zpětně, spatřuji hlavní problém v načasování. Nabídku na dům v Přečkovicích jsme uvedli na trh v průběhu léta 2022, kdy již bylo cítit značné ochlazení realitního trhu, ovšem spíše v takové míře, že byla zřejmá prodlužující se doba prodeje nemovitostí, ovšem jejich prodejní ceny se nijak závratně nesnižovaly. Do prodeje jsme se v tu chvíli ještě pustili plni optimismu, že dům s menším pozemkem v blízkosti Luhačovic si svého kupce najde poměrně rychle.

Nedlouho na to už jsme však zaznamenali prokazatelný pokles cen nemovitostí. Zrovna ve chvíli, kdy přišlo na řadu zveřejnění nabídky na prodej domu v Přečkovicích. Na realitním trhu nastala nová situace, a jelikož nikdo nemáme funkční křišťálovou kouli, nikdo nemohl ani vědět, jak na nový, klesající trh reagovat. Nevěděli jsme, jak pro dobro klienta i svůj vlastní úspěch v dané situaci pracovat.

Obecně vzato si kupující začali ve velkém říkat o slevy a vyjednávat. Prodávajícím se však logicky slevovat nechtělo, ať už byly požadavky na slevu ze strany potenciálních kupujících vysloveně přemrštěné či nikoliv. V těchto dnech jsem často slýchal věty typu: „Já na ten prodej nespěchám, já si počkám.“ Ale zatímco prodávající marně čekali na svého ideálního kupujícího, reálná cena jejich prodávané nemovitosti v reakci na realitní trh s každým dalším měsícem nemilosrdně klesala.

Někdy je sleva jediným rozumným řešením, ale všeho s mírou

Aby toho nebylo málo, tak majitelé tento domek bohužel koupili ve chvíli, kdy byl trh s nemovitostmi na vrcholu. Když se poté změnila rodinná situace, šel dům do prodeje již v rámci nově klesajícího trhu, kde už neměli hlavní slovo prodávající, ale trh ovládli kupující. Takže v tomto případě byl prostor k případným slevám minimální. Když se šlo s cenou dolů, bylo to maximálně 100 000 Kč. Nyní již vím, že tento postup nefunguje. Někteří realitní makléři mu dokonce přezdívají salámová metoda, protože pořád jen ukrajujete tenké plátky z kupní ceny tak, aby vás to moc nebolelo, ale zároveň kopírujete klesající trh, tudíž vám ve snaze prodat nepomůže ani několikátá postupná sleva. Pořád jsme ale byli nad reálnou tržní cenou. V tomto případě jsme byli nuceni slevit celých 300 000 Kč, abychom se dostali na tržní cenu a objevil se opravdu reálný kupující. Tímto bych chtěl poděkovat prodávajícím za jejich nekonečnou trpělivost.

V té době jsem se ostatní klienty snažil intenzivně přimět ke slevě. Jednou jsem dokonce řekl, že jestli nesleví, tak s nimi ukončím spolupráci, protože za dané situace na trhu prodej jejich nemovitosti za sumu, kterou požadovali, zkrátka a dobře nedává smysl. S časovým odstupem mi však poděkovali, neboť mohli jasně vidět, že nyní bysvou nemovitost prodali ještě za míň. U těchto prodávajících jsem však na slevu tolik netlačil, protože jak již bylo zmíněno, dům koupili draze a nechtěl jsem, aby šli do ztráty nehledě na situaci na trhu. Proto tedy tolik radosti v Přečkovicích, když konečně došlo na podpis rezervačních smluv.

*Pokud se vám delší dobu nedaří prodat nemovitost svépomocí za cenu, kterou byste si představovali, neváhejte se mi ozvat. Rád vám pomůžu celou situaci vyhodnotit a navrhnout potřebné kroky pro úspěšnou realizaci prodeje v nejkratším možném čase.