Když klient doběhne makléře aneb Proč jedině exkluzivní smlouvu

Když klient doběhne makléře aneb Proč jedině exkluzivní smlouvu

Na internetu a v televizi často vídáme reportáže o tom, jak nepoctivá realitní kancelář či realitní makléř slušně řečeno vyběhli s klientem, přičemž po právní stránce proběhlo vše v pořádku. Každá mince má však dvě strany, jak ostatně ilustruje můj další příběh z praxe.

Nedávno se mi stalo, že se mnou vypekla klientka, která mě kontaktovala na základě osobního doporučení a se kterou jsme se následně také domluvili na zprostředkování prodeje restaurace.

Není čas ztrácet čas

Spolupráce začala zcela standardně. Vždy se snažím dbát na komfort klienta a tak, aby majitelé nemovitosti, když nejsou ze Zlína, popř. Uherského Hradiště nemuseli jezdit až do kanceláře, podepsali jsme smlouvu přímo v prodávaném objektu, kde jsem se rovnou detailně doptal na technické otázky otce majitelky, jenž restauraci dlouhá léta provozoval.

Vše bylo předjednáno, podrobný plán prodeje byl vymyšlený, a tak jsme se s mým týmem hned druhý den pustili do práce. Nemovitost nafotil profesionální fotograf, nechal jsem zpracovat dvě varianty vizualizací, jak může restaurace vypadat po případné rekonstrukci a natočil propagační video, kde jsou vložené zmíněné vizualizace. Dále vše běželo, jak má. Obdržel jsem fotky, po týdnu připomínkování a pilování detailů už jsem měl k dispozici i špičkové vizualizace a čekal jsem pouze na zapracování vizualizací do videoprohlídky.

Třináctý den od podpisu zprostředkovatelské smlouvy jsem však od majitelky restaurace e-mailem obdržel písemnou výpověď zprostředkovatelské smlouvy bez udání důvodu, obsahující pouze sdělení, že jí mám zavolat, načež mi sdělí důvody své nečekané a z mého pohledu absolutně nelogické výpovědi. Do telefonu mi řekla, že stávající znění pro ni není výhodné, a proto požaduje změnu na nevýhradní smlouvu, zkrátka aby si nemovitost mohla prodat i sama, pokud se objeví příležitost. A že na to má nárok, protože jsme smlouvu podepsali mimo kancelář, z čehož vyplývá i její právo na 14denní výpovědní lhůtu.

Kolik stojí prezentace nemovitosti během dvou týdnů?

V okamžiku, kdy uvedený hovor probíhal, jsem již do prodeje její hospody zainvestoval okolo 20 000 Kč, zbývalo dořešit půdorysy, práci copywritera, správce webu a v neposlední řadě nastavení prodejních kampaní. Samostatnou kapitolou je cílená facebooková reklama, v tomto případě zaměřená na provozovatele restaurací, penzionů, investory a další skupiny bonitních potenciálních zájemců se zálibou v gastro sektoru. Již v tomto bodě se měsíční náklady na efektivní kampaň pohybovaly okolo 5 000 Kč.

Nevýhradní smlouva není řešení

A právě tady začíná pointa celé situace! Když totiž do prodeje investuji nemalé finanční prostředky, tak chci mít jistotu, že nemovitost prodám já. Nemůžu si dovolit, aby si nějaký vykuk našel na katastru nemovitostí přímo majitele a nemovitost se prodala tzv. na přímo. Důsledky takového jednání by pro mě pak znamenaly finanční ztrátu v řádu desítek tisíc korun. Stejně jako pro každého jiného moderního makléře, který investuje do prodeje pro nemovitosti svých klientů značné finanční prostředky, na čemž vydělají následně všechny zúčastněné strany!

Od prodeje hospody jsem tedy odstoupil. Ze zkušenosti pevně věřím, že dobrý makléř ví, co dělá a automaticky ze své strany počítá i s adekvátní investicí do prodeje nemovitosti, tak nevýhradní smlouvu nepovažuje za přijatelné řešení pro sebe ani pro klienta.

Komentáře 0

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny