Jednoho dne mi přišel e-mail od paní, že by ráda prodala byt v 10 let starém domě na okraji Kroměříže. Domluvili jsme si schůzku a přijel jsem se na nemovitost podívat osobně. Interiér bytu mě okamžitě a bez nadsázky oslnil, neboť tak vkusný a jednotný design nábytku jsem dlouho neviděl. Až na pár drobností to uvnitř vypadalo, že byt právě prošel homestagingem od výborného bytového designéra.
Cenové mapy nejsou to jediné, od čeho se tržní cena odvíjí
S paní jsme se během osobního setkání domluvili, že jí brzy pošlu cenovou analýzu a strategii prodeje jejího bytu. Přestože data z cenových map hovořila jasně, určit správnou tržní cenu nebylo vůbec jednoduché. Hned vedle domu, kde stojí současný bytový dům, se totiž o rok dříve postavil a rozprodal podobně navržený, ale úplně nový dům. V současné době je v prodeji jeden developerský projekt na druhé straně města, kde byla cena bytů vyšší než u prodaných bytů ve vedlejším domě. Podle cenových map nám tak cena prodávaného bytu vyšla na 2 750 000 Kč, což se mi z pohledu realitního makléře zdálo velmi málo. Nová klientka na prodej nijak výrazně nespěchala, a tak jsme nastavili cenu na 2 987 500 Kč. Paní souhlasila s cenou i následnou prodejní strategií a po podpisu smlouvy o zprostředkování prodeje jsem se mohl pustit do práce.
Kvalitní prezentace nemovitosti znamená více zájemců
Ve spolupráci s profesionálním fotografem jsme udělali skvělé fotky. Dále jsme natočili reprezentativní videoprohlídku, ve které nechyběly ani záběry z dronu. Kluci z Visureal aplikovali v praxi jejich novinku, kterou je půdorys 3D HQ. Návštěvnici webu díky tomu viděli byt včetně detailů jako na dlani a potenciální kupující získali možnost udělat si o bytu obrázek ještě před fyzickou prohlídkou prostřednictvím precizně zpracované virtuální prohlídky. Copywriter Martin Šerý napsal k bytu poutavý popis. Všechny tyto informace následně umístil kolega Aleš na webovou stránku nemovitosti, o jejíž návštěvnost se již postaral David Stašek coby machr přes efektivní cílení placených kampaní na sociálních sítích. Nabídku jsem umístil také na tradiční realitní servery a abychom nezapomněli ani na starý dobrý „offline svět“, nechal jsem si graficky zpracovat a vytisknout 500 barevných letáků s nabídkou bytu, které byly následně umístěny v okolí nemovitosti.
Výsledek našeho snažení na sebe nenechal dlouho čekat. Během 10 dní se nám ozvalo 48 zájemců. Někteří hned požadovali slevu, což jsem s ohledem na vysokou míru zájmu samozřejmě odmítal. Celkem jsme tedy uskutečnili 25 prohlídek. 18 zájemců se nám vyjádřilo, že má o byt zájem. Nechtěl jsem byt prodat hned prvnímu zájemci. Jelikož pracuji pro prodávající, je mým úkolem prodávat nemovitosti za co nejvyšší cenu Zároveň jsem se však s nikým nechtěl „handrkovat“ jako někde na turecké tržnici. Proto jsem se rozhodl uspořádat transparentní elektronickou aukci.
Výsledky online aukce a reakce zúčastněných
Před samotnou aukcí bylo nutné prověřit bonitu stávajících zájemců. Na základě předchozích zkušeností mi bylo jasné, že nemají šanci zájemci, kteří disponují přesně 10 % či 20 % vlastních zdrojů a zbylých 80 % či dokonce 90 % chtějí financovat bankovním úvěrem. Banky totiž nepůjčují procenta z ceny nemovitosti, ale z ceny odhadní. Zde jsem opět zužitkoval zkušenosti z praxe a předem jsem mohl počítat s tím, že odhadní cena určitě nepřesáhne cenu vyvolávací. Překvapilo mě, že s výjimkou pouze dvou zájemců z celkového počtu neměl nikdo jiný problém splnit potřebná kritéria a do aukce se zapojit. Zmínění dva zájemci navíc shodou okolností ještě nebyli stoprocentně rozhodnuti.
Díky elektronické aukci se cena bytu vyšplhala z původních 2 987 940 Kč až na částku 3 331 000 Kč!
Když jsem zpětně mluvil se zájemci, kteří se o byt v aukci předhazovali, tak mi většina z nich řekla, že kdyby viděli nabídku prodeje bytu za částku, kterou byli nakonec ochotni nabídnout, tak by se ani neobtěžovali zvednout telefon, případně poslat e-mail a prohlídku by si v takovém případě vůbec nedomlouvali. Je pravdou, že někteří zájemci říkali, že se jim byt velmi líbil takzvaně na první dobrou už po shlédnutí fotek, videa a virtuální prohlídky, ale reálně si jej zamilovali až při osobní prohlídce.
Na co si dát pozor
Samotné aukce nemovitostí v současné době nabízí stále více realitních kanceláří a makléřů. Při podpisu zprostředkovatelské smlouvy dávejte pozor zejména na ujednání, kolik procent z navýšené částky si bere realitní kancelář nebo realitní makléř jako provizi za zprostředkování aukce nemovitosti. U některých realitek se tato částka pohybuje až na 50 %, což makléře láká tlačit klienty s cenou dolů, jen aby mohli vydělat v následné aukci. Má odměna za prodej domu, bytu nebo stavebního pozemku je vždy uvedena v procentech a při zvyšování kupní ceny zůstává vždy stejná.
Komentáře 0