Na co si dát pozor při výběru stavebního pozemku

Na co si dát pozor při výběru stavebního pozemku

Při výběru stavebního pozemku je důležité upřesnit si napřed své preference. Někdo může chtít pozemek svažitý, někdo zase na rovině. Pokud by se jednalo o stavební parcelu na zelené louce, je důležitá vzdálenost inženýrských sítí. Dále hraje roli, na jakou světovou stranu je pozemek orientován. Zaleží víceméně na tom, co kupující preferuje.

Jak kupující zjistí, že je daný pozemek stavební?

U pozemků tuto informaci nevyčteme na první pohled v katastru. Pokud tedy chceme kupovat pozemek a zjistit, zda je parcela stavební, je důležité zajít si například na stavební úřad nebo na odbor územního plánování v příslušné obci, jehož pracovníci nahlédnou do územního plánu a sdělí nám, zda je daný pozemek stavební, nebo jestli má jiné funkční využití.

Může si stavebník postavit na svém pozemku dům, jaký se mu zlíbí?

Již předtím, než stavebník s nějakou vizí a plánem navštíví architekta, je dobré zajít na stavební úřad, kde zjistí, zda na daném pozemku nejsou nějaké regule, jestli neexistuje nějaká územní studie, která může určovat, jak se na daném území bude zastavovat, jestli je tam regulační plán, nebo jestli je tam schváleno územní řízení.

Je rozdíl, jestli stavíme na zelené louce, nebo v trvalé zástavbě (např. v zástavbě města či v zástavbě vesnice), kde je dobré pamatovat na prostředí, aby byla zachována kontinuita daného místa. Abychom například nepřišli do podhorské krajiny ze sedlovými střechami, s nějakou funkcionalistickou stavbou, například kostkou s plochou střechou. Důležitá je tedy okolní zástavba, požadavky obce a stavebního, případně památkového úřadu.

Jak dlouho trvá vydání stavebního povolení?

Zaleží na tom, jestli započítáváme délku zpracování dokumentů projektantem, anebo bereme v potaz jen dobu, kdy dáváme dokumenty na příslušné orgány státní správy a stavební úřad.

Projektant musí nejprve zpracovat dokumentaci, k níž se posléze vyjadřují orgány státní správy. K dokumentaci je zapotřebí koordinované stanovisko odboru územního plánování, památkové péče, životního prostředí, vydávají se také stanoviska jednotlivých síťařů. Pokud tohle všechno máme, může dokumentace putovat na stavební úřad. Délka vyřízení je v česku různá, koordinované stanovisko však trvá v průměru od 2 do 9 měsíců. Stavební úřad má na schválení 30 dní, dle stupňů jednotlivé projektové dokumentace.

Co je všechno potřeba pro vydání stavebního povolení?

Pro získání je potřeba dokumentace v příslušném stupni, kterou poté schvaluje stavební úřad. Součástí dokumentace jsou situační výkresy, technické zprávy a stavební část – statika stavby, dále pak jednotlivé profese jako je vytápění, voda, kanalizace, elektro, v neposlední řadě i průkaz energetické náročnosti. Pokud tohle všechno máme, můžeme jít na jednotlivé úřady.

Myslíš, že profese realitního makléře má pro lidi nějaký význam, přínos, smysl?

Můj názor na práci realitního makléře je takový, že smysl má. V dnešním světě je těžké se orientovat. Pokud člověk prodává nebo kupuje nemovitost, tak je dobré, aby měl u sebe člověka, který se v těchto věcech vyzná. Já, pokud jsem architekt, tak rozumím věcem stavebním. Realitní makléř rozumí marketingu prodeje, legislativě, ví, na který úřad zajít. Pokud bych já prodával nebo kupoval nemovitost, tak bych určitě vyhledal realitního makléře, abych s tím neměl starosti a mohl se věnovat například své práci.

Celý rozhovor s Adamem Vránou:

Tomáš Surovec – realitní makléř pro Zlín, Vsetín, Valašské Klobouky

Tel: 731 765 724

Email: surovec@realpremium.cz

Web: www.tomassurovec.cz

Facebook: https://www.facebook.com/makler.tomas.surovec

Youtube kanál: Tomáš Surovec – realitní makléř

Komentáře 0

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny